Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uson.mx/handle/unison/4797
Title: Childhood and migration: a qualitative proposal based on thematic drawings and narrations
Niñez y migración: propuesta metodológica cualitativa desde dibujos temáticos y narraciones
Keywords: migration
children
thematic drawing
narrations
qualitative methodologies
migración
niños y niñas
dibujo temático
narraciones
metodologías cualitativas
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: The objective of this paper is to describe the methodological device carried out from the collective research project: Perception of migration in children in municipalities with international migration in five states of Mexican Republic. The main objective of this project was to analyze the experience on migration in children with migrant parents in the regions under study. In the case of this article, we will focus only on the description of the methodological strategy we constructed to address the perceptions of the participating children; this strategy is composed of seven phases: 1. Preparation and insertion to the field work; 2. Brainstorming; 3. Questionnaire; 4. Thematic drawing; 5. Narration; 6. Group space for the recovery of the children's experience; and 7. Recovery of experience of researchers. We describe each of the phases, emphasizing the techniques and instruments used, the forms of systematization and data analysis. And finally we present both an analysis of our methodological device and some alternatives to improve it and adapt it according to the needs of children with migrant relatives.
El presente trabajo tiene como objetivo describir el dispositivo metodológico llevado a cabo a partir del proyecto de investigación colectiva: Percepción de la migración en niños y niñas en municipios con migración internacional en cinco estados de la República Mexicana. El objetivo central fue analizar la experiencia sobre la migración en niños y niñas con padres o madres migrantes en las regiones objeto de estudio. En el caso de este artículo, nos centraremos únicamente en la descripción de la estrategia metodológica que construimos para abordar las percepciones de las y los niños participantes; dicha estrategia está integrada por siete fases: 1. Preparación e inserción al trabajo de campo; 2. Torbellino de ideas; 3. Cuestionario; 4. Dibujo temático; 5. Narración; 6. Espacio grupal para la recuperación de la experiencia de niños y niñas; y 7. Recuperación de experiencia de investigadores. Cada una de las fases son descritas, con hincapié en las técnicas e instrumentos utilizados, las formas de sistematización y análisis de datos. Para finalizar, se presentan tanto un análisis de nuestro dispositivo metodológico como algunas alternativas para mejorarlo y adaptarlo de acuerdo con las necesidades de niñas y niños con familiares migrantes.
URI: http://www.repositorioinstitucional.uson.mx/handle/unison/4797
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/157
10.36793/psicumex.v9i1.157
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.