Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uson.mx/handle/unison/4815
Title: Influence of Personal and Social Factors on Vocational Certainty
Influencia de factores personales y sociales sobre la certeza vocacional
Keywords: vocational certainty
social factors
need of career factors
curriculum
complete education
certeza vocacional
factores sociales
necesidades de carrera
currículo
formación integral
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: The aim of this study was to identify the influence of the social factors and need of career factors on vocational certainty. The sample included 392 students coursing the third semester of different careers of public and private universities in Hermosillo, Sonora, Mexico. The instrument used was the Comprehensive Scale of Career Factors (IAFC) of Aguilar et al. (1992) version for college students, and included indicators of vocational situation; and, school and social-demographic details. Descriptive analyses were conducted and a structural model was specified and tested. This model explained 23% of the variance of vocational certainty, the model presents practical goodness of fit. In addition, an analysis was conducted of the programmatic content taught in the class of Educational Orientation within the subsystem state baccalaureate, specifically those related to the vocational area; from the model of Posner (2005) and of the taxonomy of types of learning skills of Castañeda, López, García y González (2006). Results suggest the design of educational orientation through development of interventions on the socio-labour, academic and personal areas, with the purpose to ease the academic and professional student elections.  
El objetivo del presente estudio fue identificar la influencia de factores sociales y necesidades de carrera sobre la certeza vocacional en una muestra de 392 estudiantes de tercer semestre de diferentes licenciaturas de universidades públicas y privadas de la Cd. de Hermosillo, Sonora, México. Se utilizó la versión para licenciatura del Inventario Ampliado de Factores de Carrera (IAFC) de Aguilar et al. (1992); se incluyeron indicadores de apoyo familiar, de toma de decisiones y de su situación vocacional (SAV-R), así como datos escolares y sociodemográficos. A través de análisis factoriales de ecuaciones estructurales, se logró conformar un modelo multifactorial de certeza vocacional donde las variables Factores sociales y Necesidades de carrera explican 23% de la varianza de la certeza vocacional. El modelo presenta bondad de ajuste práctico. Además, se realizó el análisis de los contenidos programáticos impartidos en la materia de Orientación Educativa dentro del subsistema de bachillerato estatal, específicamente los relacionados con el área vocacional; a partir del Modelo de Posner (2005) y de la taxonomía de tipos de conocimientos de aprendizaje de Castañeda, López, García y González (2006). Se sugiere el diseño de programas de orientación educativa a través de los cuales se desarrollen intervenciones en los ámbitos socio- laboral, académico y personal con el propósito de facilitar las elecciones académicas y profesionales de los estudiantes.
URI: http://www.repositorioinstitucional.uson.mx/handle/unison/4815
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/220
10.36793/psicumex.v3i2.220
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.