Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uson.mx/handle/unison/4828
Title: Scale for Evaluation of Artistic Education
Escala para la Evaluación de la Educación Artística (EEEA)
Keywords: Evaluation
artistic education
scale
reliability
formation
Evaluación
educación artística
escala
confiabilidad
formación
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: This study was aimed at designing and validating the Artistic Education Evaluation Scale (EEEA). The survey investigated demographic aspects, and also included ítems about courses and artistic education background. It was divided into two sections: institution and students. The former investigated 1) characteristics of the institution, 2) characteristics of the classroom, 3) artistic activities, and 4) program structure. The four sections were adapted from the Early Childhood Environment Rating Scale Revised (ECERS-R, Harms & Clifford, 1980). The students section comprised four sub-scales: 1) students’ (academic, creativity, artistic, multiple intelligences, ethics, and health dimensions) characteristics, 2) parents’ characteristics, 3) teachers’ characteristics, and 4) interactions. The sample included 50 teachers and 50 parents of deaf children attending elementary schools. Cronbach’s alpha of all sub-scales produced values higher than .75, indicating internal consistency.
El objetivo del presente trabajo es presentar el proceso de diseño y validación de la Escala para la Evaluación de la Educación Artística (EEEA). Se elaboró un cuestionario ex profeso con datos sociodemográficos y con preguntas específicas sobre la formación en educación artística; éste se dividió en dos secciones: I) Sección institución y II) Sección alumno(a). La primera sección fue conformada por las sub escalas: 1) características de la institución, 2) características del aula, 3) actividades artísticas, y 4) estructura del programa. Las cuatro se adaptaron de la Escala de Evaluación de Contextos Educativos Infantiles (ECERS-R, Harms & Clifford, 1980). Para la sección alumno(a) se construyeron cuatro sub escalas: 1) características del alumno con sus respectivas dimensiones (académicas, creatividad, artísticas, inteligencias múltiples, liderazgo, comportamientos éticos, inteligencia emocional y salud), 2) características de los padres, 3) características del maestro(a), y 4) interacción, con un total de 135 ítems. La escala EEEA se aplicó a 50 maestros y 50 padres de niños sordos que cursaban educación básica. Los valores de las alfas de las escalas analizadas revelaron consistencia interna dado que todas fueron mayores a .75.
URI: http://www.repositorioinstitucional.uson.mx/handle/unison/4828
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/233
10.36793/psicumex.v3i1.233
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.