Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5762
Title: Education and diversity: Interpretation of El huésped, by Guadalupe Nettel: Education and diversity: Interpretation of El huésped, by Guadalupe Nettel
Educación y diversidad: Interpretación de El Huésped, de Guadalupe Nettel: Education and diversity: Interpretation of El huésped, by Guadalupe Nettel
Keywords: Diversidad
educación
interpretación
narrativa
Diversity
education
interpretation
narrative
Publisher: Universidad de Sonora
Description: This article is product of research about pertinence of literary hermeneutics in formation of education professionals. This orientation of Reading literary texts is considered suitable to be applied as a philosophical frame of educational purposes. It means to be interest for pay attention to the question for the human been that we pursue with Reading. The products of research consist in critical Works about literary narrative texts in order to create Reading proposals that support the construction of values with cultural mediation of literary narrative. The specific task for reflection is the manifestation of sensibility to diversity. In the analysis work the purpose is comprehension of blindness circumstances as an ontological diversity with social and cultural affections for whose lives in this circumstance. The narrative work that is interpreted from this perspective, corresponds to the novel El huésped by Mexican writer Guadalupe Nettel. The work of analysis consists in comprehension of transformation that suffers the character Ana in her process of visual lost that involves her in a marginal world, where persons live in this diversity. The methodological process in speech analysis follows signature concept from hermeneutics of Giorgio Agamben. Also it is applied narrative concept from hermeneutics of Paul Ricoeur, in following the character path.
El presente artículo es producto de una investigación sobre la pertinencia de la hermenéutica literaria en la formación de profesionales de la educación. Esta orientación de la lectura de textos literarios se considera idónea como enfoque filosófico que se aplica a los fines de la educación. Es decir, se interesa en atender a la pregunta por el tipo de ser humano cuya formación se promueve a través de la lectura. Como productos de la indagación se elaboran estudios críticos sobre narrativa literaria como propuestas de lectura que, a través de la interpretación, apoyen la construcción de valores con la mediación cultural que propicia la narrativa literaria. El tema específico en el cual se centra la reflexión es la formación de valores de sensibilidad hacia la diversidad. En el presente trabajo se intenta una comprensión de las personas con ceguera como diversidad ontológica que tiene repercusiones en la condición sociocultural de quienes se encuentran en esta circunstancia. La obra narrativa que se interpreta desde esta perspectiva es la novela El Huésped, de la escritora mexicana Guadalupe Nettel. El análisis de la novela está centrado en la comprensión de la transformación del personaje narrador en su proceso de debilitamiento visual que la involucra en un mundo de marginación de los sujetos que viven en esta diversidad. La metodología utilizada corresponde al enfoque de la hermenéutica de Giorgio Agamben con la teoría de las signaturas, como análisis del discurso, así como a la teoría narrativa de la hermenéutica de Paul Ricoeur, en el seguimiento de la trayectoria del personaje.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5762
Other Identifiers: https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/57
10.36799/el.v4i1.57
Appears in Collections:ESTUDIOS λAMBDA. TEORÍA Y PRÁCTICA DE LA DIDÁCTICA EN LENGUA Y LITERATURA

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