Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12984/5772
Title: | Network of discursive genres of support for the writing of the scientific article in Physics: Red de géneros discursivos de soporte para la escritura del artículo científico en la Física Red de géneros discursivos de soporte para la escritura del artículo científico en la Física: Network of discursive genres of support for the writing of the scientific article in Physics |
Keywords: | Escritura, géneros discursivos, artículo científico, Física. Writing, discursive genres and scientific article, Physical. |
Publisher: | Universidad de Sonora | Description: | This article proposes an approach to the teaching of the writing of the scientific article from the discursive genres, understood as action systems that serve to communicate, build linguistic, pragmatic, rhetorical and contextual meanings and grant identity to writers and readers. It is shown that the writing of the scientific article is accompanied by other scientific discursive genres, such as the paper, the poster and the summary, which work in a network and support to achieve the objective of communicating specialized knowledge. In this work, he realizes the disciplinary scientific writing of physicists in a Mexican public state university through a qualitative socio-anthropological investigation in which in-depth interviews were conducted based on the publications of each of the interviewees and the following Analysis categories: writing of the scientific article, career as a writer and group scientific production. This article realizes the first category. The results show that the network of discursive genres studied functions as an activity system that promotes the development of concepts, knowledge and skills of students that become opportunities for participation and serves tutors to teach complex knowledge through successive approaches to generate identity to doctoral students. On the other hand it is shown that the members of a discursive community participate unequally, this is explained by the. time and type of participation in their work groups and the discursive community itself. Este artículo propone un acercamiento a la enseñanza de la escritura del artículo científico desde los géneros discursivos, entendidos como sistemas de acción que sirven para comunicarse, construir significados lingüísticos, pragmáticos, retóricos y contextuales y otorgan identidad a escritores y lectores. Se muestra que la escritura del artículo científico, se encuentra acompañada por otros géneros discursivos científicos, tales como la ponencia, el cartel y el resumen, que funcionan en red y de soporte para lograr el objetivo de comunicar conocimiento especializado. En este trabajo se da cuenta de la escritura científica disciplinar de Físicos en una universidad mexicana pública estatal a través de una investigación cualitativa de corte socioantropológico en la que se realizaron entrevistas a profundidad con base en las publicaciones de cada uno de los entrevistados y las siguientes categorías de análisis: escritura del artículo científico, trayectoria como escritor y producción científica en grupo. En este artículo se da cuenta de la primera categoría. Los resultados muestran que la red de géneros discursivos estudiados funciona como un sistema de actividad que promueve el desarrollo de conceptos, conocimientos y habilidades de los estudiantes que se convierten en oportunidades de participación y sirve a los tutores para la enseñanza de saberes complejos a través de aproximaciones sucesivas para generar identidad a los doctorandos. Por otra parte se muestra que los miembros de una comunidad discursiva participan desigualmente, esto se explica por el tiempo y el tipo de participación en sus grupos de trabajo y de la propia comunidad discursiva. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12984/5772 | Other Identifiers: | https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/101 10.36799/el.v5i2.101 |
Appears in Collections: | ESTUDIOS λAMBDA. TEORÍA Y PRÁCTICA DE LA DIDÁCTICA EN LENGUA Y LITERATURA |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.