Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12984/5774
Title: | Effectiveness of an Information Literacy Course to Promote Informational Skills in University: Efectividad de un curso de Gestión de la Información para promover alfabetización informativa en universidad Efectividad de un curso de Gestión de la Información para promover alfabetización informativa en universidad: Effectiveness of an Information Literacy Course to Promote Informational Skills in University |
Keywords: | formación de usuarios de información gestión de la información Information literacy information user instruction information management. |
Publisher: | Universidad de Sonora | Description: | The curriculum of the Digital Graphic Design Engineering career of a private university in Mexico, includes in the first semester the course of Information Management. This course seeks to develop skills and informational skills and has a strongly theoretical approach. In the second semester, the course of Oral and Written Communication in Spanish is offered, where they must apply what they have previously learned to prepare their own works of the subject. The problem that seeks to analyze in this work is to identify if students apply their knowledge about information literacy, particularly what is related to the ethical use of information, current and type of sources consulted. The data collection methods were three: (1) review of student´s works through a checklist and with bibliometric techniques, (2) group interview with the students who took both courses, and (3) interview with the teachers who taught each subject. Among the results it stands out that the students identify their informative needs, both for the subject of Communication and for their formational area; they have elements to evaluate the relevance of the information sources, as well as general notions about the style manual that they are asked to follow, and they use current and adequate sources according to the type of work requested. However, there is a need to make adjustments to the curricular design so that it has a more practical approach. El plan de estudios de la Ingeniería en Diseño Gráfico Digital de una universidad privada en México, incluye en primer semestre el curso de Gestión de la Información, el cual busca desarrollar habilidades y destrezas informativas y tiene un enfoque fuertemente teórico. En segundo semestre se ofrece el curso de Comunicación Oral y Escrita en Español, en el que deben aplicar lo aprendido previamente para la elaboración los trabajos propios de la materia. El problema que se busca analizar en este trabajo es identificar si los estudiantes aplican sus conocimientos sobre alfabetización informativa, particularmente lo relacionado al uso ético de la información, actualidad y tipo de fuentes consultadas. Los métodos de recolección de datos fueron tres: (1) revisión de trabajos de los estudiantes mediante una lista de cotejo y con técnicas bibliométicas, (2) entrevista grupal con los estudiantes que tomaron ambos cursos, y (3) entrevista con las profesoras que impartieron cada asignatura. Entre los resultados destaca que los estudiantes identifican sus necesidades informativas, tanto para la materia de Comunicación Oral y Escrita en Español como para su área de formación; cuentan con elementos para evaluar la actualidad y pertinencia de las fuentes de información, así como nociones generales sobre el manual de estilo que se les solicita seguir, y recurren a fuentes actuales y adecuadas según el tipo de trabajo solicitado. Sin embargo, se aprecia la necesidad de hacer ajustes al diseño curricular de la materia de Gestión de la Información, para que esta tenga un enfoque más práctico. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12984/5774 | Other Identifiers: | https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/103 10.36799/el.v5i1.103 |
Appears in Collections: | ESTUDIOS λAMBDA. TEORÍA Y PRÁCTICA DE LA DIDÁCTICA EN LENGUA Y LITERATURA |
Show full item record
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.