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Title: Evaluation of the effectiveness of the Reasoning and Rehabilitation Program (RRP)
Evaluación de la eficacia del Programa de Pensamiento Prosocial (PPS)
Keywords: violence
juvenile delinquency
reasoning and rehabilitation program
social abilities
violencia
delincuencia juvenil
programa de pensamiento prosocial
habilidades sociales
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: The objective of the present study was to evaluate the effectiveness of the Reasoning and Rehabilitation Program (RRP) in a Mexican population. The sample consisted on 159 young offenders institutionalized in treatment centers for adolescents in the state of sonora; 156 men and three women, from 14 to 22 years old (M = 16.7, SD = 1.3). The following subscales of the test of Conners were used (Conners, 2000): inattention, impulsiveness-hiperactivity, learning problems, aggression, family problems, inattention disorder, impulsiveness and hyperactivity disorder, dissocial disorder and oppositional defiant disorder. It was explained the objectives of the evaluation and it was requested their consent to participate and it was assured total confidentiality of the information. The data was rising for psychologists trained especially in the observation procedure and application of the instruments; the time of application was between 35 minutes. The instruments were applied in the classrooms of the treatment centers. We used a t test to observe the difference between the pre-test and the post-test. Results showed significant differences between the pre-test and the post-test, in all the subscales, which demonstrated that the RRP is an effective program in the treatment of the participants in conflict with the law.
El objetivo del presente estudio fue conocer la eficacia del Programa de Pensamiento Prosocial (PPS) en una población de delincuentes jóvenes. La muestra consistió en 159 jóvenes internos en centros de internamiento en el estado de Sonora, 156 hombres y tres mujeres, de 14 a 22 años con promedio de edad de 16.7 (DE = 1.3). Se utilizaron las siguientes subescalas del test de Conners (Conners, 2000): inatención, impulsividad-hiperactividad, problemas de aprendizaje, agresión, problemas familiares, trastorno de inatención, trastorno de impulsividad e hiperactividad, trastorno disocial y trastorno negativista desafiante. A los jóvenes se les explicaron los objetivos de la evaluación, asimismo, se les pidió su consentimiento para participar y se les aseguró total confidencialidad de la información. Los encargados del levantamiento de datos fueron psicólogos entrenados, especialmente en el procedimiento de observación y aplicación de los instrumentos; el tiempo estimado de aplicación fue de 35 minutos. El instrumento se aplicó en las aulas de medios y salones de trabajo de los centros de tratamiento en internamiento. Se realizó una prueba t para observar la diferencia entre el pre-test y el post-test. Los resultados mostraron diferencias significativas entre el pre-test y el post-test en todas las subescalas, lo cual sugiere que el PPS pudiera ser un tratamiento efectivo para los jóvenes en conflicto con la ley.
URI: http://www.repositorioinstitucional.uson.mx/handle/unison/4874
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/283
10.36793/psicumex.v5i2.283
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

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