Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4775
Title: Tax collection and its importance for municipalities in México
La recaudación fiscal y su importancia para los Municipios de México
Keywords: Predial
OECD
Treasury
Federal participations
Federalism
Tax collection
Predial
OCDE
Hacendario
Participaciones federales
Federalismo
Recaudación fiscal
Derecho administrativo
Publisher: UNIVERSIDAD DE SONORA
Description: Treasury federalism refers to the distribution of public resources between the federation, the states and the municipalities. Since 1998, the Federal Contributions Fund or Ramo 33 has been established, which aims to strengthen the states and municipalities, but which undermines the financial autonomy of local governments, mainly municipalities. Local governments also receive resources from the so-called Federal Units, or Ramo 28, which are delivered to the states to compensate them for their economic contribution to the nation. Fiscal federalism consists of the distribution of taxation powers between the federation, the states and the municipalities. Although the constitution establishes the system of concurrent competences in the matter, laws and agreements transfer most of the fiscal attributions to the federal government. Another source of resources of the municipalities, and which is also exclusive, which indicates a great potential as a source of own income, is the property tax, whose constitutional foundation is found in Article 115. However, Mexico is one of the countries of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) with a lower level of sub-national revenue, the average income of Mexican municipalities is only 10%. 
El federalismo hacendario se refiere a la distribución de los recursos públicos entre la federación, los estados y los municipios. Desde 1998 queda establecido el Fondo de Aportaciones Federales o Ramo 33, que tiene como finalidad el fortalecimiento de los estados y municipios, pero que menoscaba a autonomía financiera de los gobiernos locales, principalmente de los municipios. También los gobiernos locales reciben recursos de las llamadas Participaciones Federales, o Ramo 28, los cuales se entregan a las entidades federativas para compensarles su aportación económica a la nación. El federalismo fiscal consiste en la distribución de facultades tributarias entre la federación, los estados y los municipios. A pesar de que la constitución establece el sistema de competencias concurrentes en la materia, las leyes y los convenios transfieren la mayor parte de las atribuciones fiscales al gobierno federal. Otra fuente de recursos de los municipios, y que además resulta exclusiva, lo que indica un gran potencial como fuente de ingresos propios, es el impuesto predial, cuyo fundamento constitucional se encuentra en el artículo 115. Sin embargo, México es uno de los países de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) con menor nivel de recaudación sub-nacional, el promedio de ingresos propios de los municipios mexicanos es de a tan sólo el 10%.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4775
Other Identifiers: https://biolex.unison.mx/index.php/biolex_unison_mx/article/view/154
10.36796/biolex.v21i0.154
Appears in Collections:REVISTA BIOLEX REVISTA JURÍDICA DEL DEPARTAMENTO DE DERECHO

Show full item record

Page view(s)

120
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.