Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4784
Title: CIVIC TRAINING, FUNDAMENTAL STRUCTURE OF CITIZEN PARTICIPATION
Formación cívica, estructura fundamental de la participación ciudadana
Keywords: Educación cívica
Desarrollo ciudadano
Nacionalismo
Civil education
Citizen development and nationalism
Publisher: UNIVERSIDAD DE SONORA
Description: Mexico has gone through different educational strategies, in which the importance of civic education has been rearranged in the hierarchy. Civic culture is part of citizen training, it is acquired in the educational field; and it is practiced in the social sphere. An important theme of this civic education is democracy, conceived as a form of government in which political power is exercised by citizens and not only by the group that holds power in a given time and space. In Mexico abstentionism occurs in the electoral environment, as a response from citizens who are not interested in the work of politicians and the government. Nor do they actively participate in solving problems that plague their community. This event identifies the absence of civic education in Mexican youth, and highlights the importance of including civic education in educational processes at all levels of public education. Higher education institutions have an educational mission; they are educators of citizenship, and above all of upright people who generate development in their communities, promote social cohesion, promote the formation of national identity and act with conscience in solving contemporary problems.
México ha transitado por diferentes estrategias educativas, en las cuales la importancia de la formación cívica se ha reacomodado en la jerarquía. La cultura cívica forma parte de la formación ciudadana, se adquiere en el ámbito educativo; y se practica en el ámbito social. Tema importante de esa educación cívica es la democracia, concebida esta como una forma de gobierno en la que el poder político se ejerce por los ciudadanos y no solo por el grupo que ostenta el poder en un tiempo y espacio determinado. En México el abstencionismo se presenta en el entorno electoral, como respuesta de ciudadanos a quienes no les interesa el quehacer de los políticos y del gobierno. Tampoco participan de forma activa en la solución de problemas que aquejan a su comunidad.  Este suceso identifica la ausencia de formación cívica en los jóvenes mexicanos, y resalta la importancia de incluir en los procesos educativos de todos los niveles de educación pública a la educación cívica. Las instituciones de educación superior tienen una misión educadora; son formadoras de ciudadanía, y sobre todo de personas íntegras que generen desarrollo en sus comunidades, fomenten la cohesión social, promuevan la formación de la identidad nacional y actúen con conciencia en la resolución de problemas contemporáneos.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4784
Other Identifiers: https://biolex.unison.mx/index.php/biolex_unison_mx/article/view/173
10.36796/biolex.v22i0.173
Appears in Collections:REVISTA BIOLEX REVISTA JURÍDICA DEL DEPARTAMENTO DE DERECHO

Show full item record

Page view(s)

92
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.