Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4795
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPérez Padilla, María de la Luz-
dc.creatorOlmos Ríos, Felipe-
dc.creatorSolorio Núñez, María Teresa-
dc.date2019-06-30-
dc.identifierhttps://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/151-
dc.identifier10.36793/psicumex.v9i1.151-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12984/4795-
dc.descriptionBecause of the migrations phenomenon, the relatives that go and that stay are influenced in some way. The children as social actors, live and observe the migration directly and indirectly as well. According to the context and their psycho-evolutionary process have a way to explain what they know and live it. The present study make a closeness to these socioemotional process through their narratives and draws from 653 children from 3th to 6th of elementary school from Zacatecas, Michoacán, Hidalgo, Jalisco and Yucatán. There was used a narrative methodology in which they draw their interpretation about the migration and write a story related to it. The information was analyses using pre-establish and emerging categories finding that the children express mainly sadness and happiness emotions, associated to social situations where there is danger and treat related and  where there is success for overcoming the obstacles and achieving the objective of migrate.  Finally, it was affirmed that these children have social awareness of the pain, happiness and injustices that the other live.en-US
dc.descriptionAnte el fenómeno de la migración, tanto los familiares que se van como los que se quedan, se ven influenciados de alguna manera. Los niños como actores sociales, también viven y observan la migración directa e indirectamente. Ellos de acuerdo al contexto y a su propio proceso psico-evolutivo tienen una manera de narrar lo que saben y viven. La presente investigación hace un acercamiento a estos procesos socioemocionales a través de la narrativa y el dibujo de 653 niños de 3º a 6º de primaria, de los estados de Zacatecas, Michoacán, Hidalgo, Jalisco y Yucatán.  Se utilizó la investigación narrativa en donde ellos dibujaban su interpretación de la migración y relataban una historia al respecto. Se analizó la información con categorías preestablecidas y emergentes, encontrando que los niños expresan principalmente las emociones de tristeza y felicidad, emociones que están asociadas a situaciones sociales donde hay peligro y amenaza ante la migración y donde se puede triunfar al vencer obstáculos y al lograr el objetivo de migrar. Finalmente, se constató que estos niños tienen una consciencia social de otro tanto de su dolor, alegría como de las injusticias vividas.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherConsorcio de Universidades Mexicanas A.C.es-ES
dc.relationhttps://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/151/267-
dc.rightsDerechos de autor 2019 PSICUMEXes-ES
dc.sourcePsicumex; Vol. 9 No. 1 (2019): PSICUMEX: Biannual Journal January-June 2019; 75-94en-US
dc.sourcePsicumex; Vol. 9 Núm. 1 (2019): Revista PSICUMEX: Revista Semestral Enero - Junio 2019; 75-94es-ES
dc.source2007-5936-
dc.subjectchildrenen-US
dc.subjectnarrativesen-US
dc.subjectdrawingsen-US
dc.subjectmigrationen-US
dc.subjectsocioemotional developmenten-US
dc.subjectniñoses-ES
dc.subjectnarrativases-ES
dc.subjectdibujoses-ES
dc.subjectmigraciónes-ES
dc.subjectdesarrollo socioemocionales-ES
dc.titleSocioemotional development in Mexican children: A narrative study regarding migrationen-US
dc.titleDesarrollo socioemocional en niños mexicanos: un estudio narrativo sobre la migraciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX
Show simple item record

Page view(s)

68
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.