Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4801
Title: A Second Review of the Dissocial Behavior Scale: The Graffiti Factor
Segunda revisión de la escala de conducta disocial: el factor del grafiti
Keywords: Dissocial behavior
Adolescence
Validity of an instrument
Graffiti
Sex
Conducta disocial
Adolescencia
Validez de un instrumento
Grafiti
Sexo
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: The aim of the present study was to conduct a second review of the 27-items Dissocial Behavior Scale (ECODI27-R, Moral & Pacheco, in press), generating and selecting new indicators for graffiti factor that showed internal consistency problems. Dissocial behavior was defined as a pattern of disruptive behavior in children and adolescents who persistently violate the basic rights of others through aggression, destruction of property, dishonesty, theft and serious violations of rules. The scale was administered to an incidental sample of 245 Baja California high school students (114 men and 131 women). We achieved to retain 27 items losing four (two of Robbery, one of Pranks and one of Disputes) and adding new four items for graffiti factor that reached high internal consistency. The scale also retained its six correlated factors with a proper fit to the data, all of them with high values of internal consistency; negative asymmetric distributions, except Pranks presented normal distribution. Men reported significantly more dissocial traits. Dissocial traits correlated with higher number of siblings and lower family income. Therefore the ECODI-27-R2 scale is a reliable and valid and improvements in compare to the previous two versions. It is suggested testing the scale at the high school level for setting its norms by means of percentiles using a probabilistic sample of students.
El presente estudio tuvo como objetivo: realizar una segunda revisión de la escala de conducta disocial de 27 ítems (ECODI27-R; Moral & Pacheco, en prensa), generando y seleccionando nuevos indicadores para el factor de grafiti que mostró problemas de consistencia interna. Se definió conducta disocial como un patrón de comportamiento disruptivo en niños y adolescentes quienes de manera persistente transgreden los derechos básicos de los demás a través de agresiones, destrucción de la propiedad, fraudulencia, robo y violaciones graves de normas. La escala se aplicó a una muestra incidental de 245 estudiantes bajacalifornianos de bachiller (114 hombres y 131 mujeres). Se logró conservar 27 ítems perdiendo cuatro (dos de Robo, uno de Travesuras y uno de Pleitos) e incorporando otros cuatro nuevos para el factor de grafiti que alcanzó consistencia interna alta. La escala también conservó sus seis factores correlacionados con un ajuste adecuado a los datos, todos ellos con valores de consistencia interna altos y distribuciones asimétricas negativas, salvo Travesuras que presentó distribución normal. Los hombres reportaron significativamente más rasgos disociales. Los rasgos disociales correlacionaron con mayor número de hermanos y menor ingreso familiar. Así se trata de una escala confiable y válida con mejoras con respecto a las dos versiones anteriores. Se sugiere probar la misma en el ámbito educativo de media superior para establecer sus baremos por medio de percentiles, empleando una muestra probabilística de estudiantes.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4801
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/206
10.36793/psicumex.v1i2.206
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

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