Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4805
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dc.creatorFranco Betanzos , Jonathan-
dc.creatorFrías Armenta , Martha-
dc.date2012-01-10-
dc.identifierhttps://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/210-
dc.identifier10.36793/psicumex.v1i2.210-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12984/4805-
dc.descriptionThe aim of this study was to analyze the factorial structure of the Organizational Climate Scale for the service sector institutions. The participants were 116 individuals; 39 were affiliated with a health center of the Public Health Secretary, 42 with a private hospital and 35 with a hotel, all of them at Hermosillo, Sonora, México. The data were analyzed by a confirmatory factor analysis (EQS). The hypothetical model indicates three factors: organizational behavior, work stress and work organization. However, the results showed that the evaluated instrument confirmed only one fac- tor based on the dimensions of adaptation, deprivation, professional development, knowledge of functions, achievement of goals, fairness, attitude of the organization, leadership, communication and team work. thus, it is concluded that the hypothesized factorial structure does not correspond with the data. Nevertheless, the validity and reliability of the instrument was proved and it allows the evaluation of the Organizational Climate in institutions of the Services sector.en-US
dc.descriptionEl objetivo del presente estudio es el de analizar la estructura factorial de una escala de Clima Organizacional para instituciones del sector servicio. Se encuestaron 116 sujetos, 39 pertenecían a un Centro de Salud dependiente de la Secretaria de Salud Pública del estado, 42 a un hospi- tal privado y 35 a un hotel, todos de la ciudad de Hermosillo, Sonora, México. Los datos fueron analizados mediante un análisis factorial confirmatorio (EQS). El modelo hipotético establecía tres factores: estrés en el trabajo, comportamiento organizacional y organización en el trabajo. Sin embargo, los resultados mostraron que el instrumento evaluado conformó un solo factor basado en las dimensiones de adaptación, privación, desarrollo profesional, conocimiento de funciones, logro de objetivos, equidad, actitud de la organización, liderazgo, comunicación y trabajo en equipo. Se concluye que la estructura factorial propuesta no corresponde con la demostrada; sin embargo, arroja un instrumento validado que permite evaluar el Clima Organizacional en instituciones del Sector Servicio.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherConsorcio de Universidades Mexicanas A.C.es-ES
dc.relationhttps://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/210/158-
dc.sourcePsicumex; Vol. 1 No. 2 (2011): PSICUMEX Semestral Magazine July - December 2011; 88-102en-US
dc.sourcePsicumex; Vol. 1 Núm. 2 (2011): PSICUMEX Revista Semestral Julio - Diciembre 2011; 88-102es-ES
dc.source2007-5936-
dc.subjectFactorial structureen-US
dc.subjectorganizational climateen-US
dc.subjectvalidationen-US
dc.subjectservicesen-US
dc.subjecthealthen-US
dc.subjectEstructura factoriales-ES
dc.subjectclima organizacionales-ES
dc.subjectvalidaciónes-ES
dc.subjectservicioses-ES
dc.subjectsaludes-ES
dc.titleValidation of an Organizational Climate Scale for the Service Sector in the Mexican Northwesten-US
dc.titleValidación de una escala de clima organizacional en el sector de servicios en el noroeste de Méxicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX
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