Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4809
Title: Parental Educative Practices: Gender Analysis of an Adolescent Sample from Coahuila
Las prácticas educativas parentales: análisis por género de una muestra de adolescentes Coahuilenses
Keywords: parental practices
gender
psychological control
behavioral control
prácticas parentales
género
control psicológico
control conductual
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: The present study aimed to examine qualitative differences by gender of parental practices implemented in families of adolescents. The analysis by gender was conducted considering the perspective of men and women about the practice that their parents made to educate them. The convenience sample consisted of 133 students of secondary school of the city of Saltillo, Coahuila. A questionnaire of ten open questions was applied from which two questions in particular were taken concerning what the father and mother do to educate adolescents. The analysis procedure was conducted through the ATLAS.ti program for qualitative data. There is a differentiating element in educational practices that refers to corporal punishment, which was an element present in the parent-child dynamic at the adolescent stage. The women reported no more than verbal reprimand as a method of punishment. It was concluded that the role of stereotypes in the Mexican culture and its influence on rearing practices justified stronger treatment and little communication towards boys, and a treatment of greater protection and care as well, a more open communication that allow the expression of the emotions in women.
El presente estudio tuvo como objetivo examinar de manera cualitativa las diferencias por género de las prácticas parentales implementadas en las familias de adolescentes. El análisis por género se realizó considerando la perspectiva de los hombres y las mujeres sobre las prácticas que realizan sus padres para educarlos. La muestra por conveniencia estuvo compuesta por 133 alumnos de nivel secundaria de la ciudad de Saltillo, Coahuila. Se aplicó un cuestionario de diez preguntas abiertas de las cuales se tomaron las dos que en particular se refieren a lo que el padre y madre hacen para educar al adolescente. El procedimiento de análisis se realizó a través del programa ATLAS.ti para datos cualitativos. En los hombres hay un elemento diferenciador en las prácticas educativas enunciadas y es el que refiere al castigo físico, el cual fue un elemento aún presente en la dinámica padre-hijo en la etapa adolescente. Las mujeres no reportaron más que la amonestación verbal como método de corrección. Los hombres reportaron tanto el castigo físico como el verbal en sus respuestas aunque no se precisó el nivel de severidad del mismo ni las características particulares de su aplicación. Se concluyó que el papel de los estereotipos en la cultura mexicana y su influencia en las prácticas de crianza justifica el trato más enérgico y poca comunicación hacia los varones, y un trato de mayor protección y cuidado, así como una comunicación más abierta que permita la expresión de las emociones en las mujeres.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4809
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/214
10.36793/psicumex.v2i2.214
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Page view(s)

92
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.