Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4838
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCastañeda Figueiras, Sandra-
dc.creatorPérez Cabrera, Iván Leonardo-
dc.creatorPeñalosa Castro , Eduardo-
dc.date2014-06-30-
dc.identifierhttps://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/247-
dc.identifier10.36793/psicumex.v4i1.247-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12984/4838-
dc.descriptionIt is argued the need to reform structures and forms of organization at the national universities to meet the challenges of a changing world where developments in science and technology demanded that the university offer increasingly more qualified and to respond to the challenge of developing knowledge and skills for lifelong learning. In particular, where individuals show to be autonomous and responsible for be agents that intentionally make things happen, from their actions. Thus, understanding the role that play the systems of beliefs about knowledge (whether epistemological or not), much as understanding the mechanisms that use the cognitive heuristics and self-regulating responsible for university learning, constitutes a central evaluation focus and intervention in higher education, so that you can help students to exercise his personal influence in the performance of an active role in their self-development. Based on this sense of academic agency, the article offers a global perspective on it and describes the development, calibration and validation of standardized artifacts to evaluate both cognitive mechanisms (beliefs and cognitive heuristics), self-regulation (causal and motivational), insofar as they constitute core components in determining the quality of complex agentive nature learning. Finally, is the development of an evaluative tool on web that enhances the impact of the presented technological derivatives by extending the benefits of web applications to diagnosis and foster cognitive development and complex learning. In this context, further developments in learning supported by mobile technology will be cognitive artifacts responsible for promoting them.en-US
dc.descriptionExiste la necesidad de reformar estructuras y formas de organización en las universidades nacionales para adecuarlas a las demandas de un mundo cambiante, de manera tal, que más allá de generar conocimiento y habilidades para el aquí y el ahora, se desarrollen habilidades para toda la vida. Con base en lo anterior, se pretende formar individuos que muestren ser agentes activos de su propio desarrollo, es decir, generen las posibilidades para que las cosas sucedan, intencionalmente, a partir de sus acciones. Comprender el papel que juegan los sistemas de creencias (sean epistemológicos o no), tanto como entender los mecanismos cognitivos y autorregulatorios que han mostrado ayudar a los estudiantes a ejercer un papel dinámico sobre su autodesarrollo, constituye un foco central de la evaluación y el fomento cognitivo en la educación superior. A partir de tal sentido de Agencia Académica, el artículo ofrece una perspectiva global sobre ella y describe el desarrollo, calibración, confiabilidad y validación de artefactos estandarizados que evalúan mecanismos cognitivos (creencias y heurísticas cognitivas), como autorregulatorios (atribucionales y motivacionales), en tanto constituyen componentes centrales en la determinación de la calidad del aprendizaje complejo de naturaleza agentiva. Finalmente, se presenta el desarrollo de una herramienta evaluativa en web que potencializa el impacto de los derivados tecnológicos presentados aquí, al ampliar las ventajas de aplicaciones de la web al diagnóstico del desarrollo cognitivo y el aprendizaje complejo. En este contexto, desarrollos ulteriores en aprendizaje apoyado por tecnología móvil serán los artefactos cognitivos encargados de fomentarlos.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherConsorcio de Universidades Mexicanas A.C.es-ES
dc.relationhttps://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/247/194-
dc.sourcePsicumex; Vol. 4 No. 1 (2014): PSICUMEX Semestral Magazine January-June 2014; 98-117en-US
dc.sourcePsicumex; Vol. 4 Núm. 1 (2014): PSICUMEX Revista Semestral Enero - Junio 2014; 98-117es-ES
dc.source2007-5936-
dc.subjectSense of academic Agencyen-US
dc.subjectstandarized evaluationen-US
dc.subjectcognitive and self-regulatory web toolen-US
dc.subjectSentido de agencia académicaes-ES
dc.subjectevaluación estandarizadaes-ES
dc.subjectherramienta web de evaluación de componentes cognitivos y autorregulatorios.es-ES
dc.titleEvaluating academic agency components on the weben-US
dc.titleEvaluando componentes de agencia académica en la webes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX
Show simple item record

Page view(s)

98
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.