Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4848
Title: Emotional intelligence and social adaptability in management controls
Inteligencia emocional y adaptabilidad social en mandos gerenciales
Keywords: emotional intelligence
social adaptability
organizational psychology
recruitment and selection
human resources
inteligencia emocional
adaptabilidad social
psicología organizacional
reclutamiento y selección
recursos humanos
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: The aim of this research is to determine whether there is a statistically significant relationship between IE and AS in workers with a management position because, it has been shown that IE is related to the recognition and regulation of emotional expressions of others (Fernández & Extremera, 2009), promotes the development of practical skills and stress management, greater perceived well- being and improving the quality of services offered to users (Extremera, Duran, & King, 2005).The present study is correlational, for which an intentional non-probabilistic sample was selected from 50 company managers in Fresnillo, Zacatecas. The sample was evaluated by the simultaneous application of Spanish version of the Trait Meta Mood Scale TMMS-24 (Fernández, Extremera, & Ramos, 2004) and the Social Adaptability Questionnaire developed by Rudolf Moss MOSS and Berenice Moss in 1979. Data were analyzed with SPSS version 15.0 to obtain the parametric correlation coefficient of Pearson. Results show that there is a positive, low and significant relationship (r = .512, p = 0.05) between the supervisory ability and emotional care.
El objetivo de la presente investigación es conocer si existe relación estadísticamente significativa entre Inteligencia Emocional (IE) y Adaptabilidad Social (AS) en trabajadores con un puesto gerencial, debido a que se ha demostrado que la IE se relaciona con el reconocimiento y regulación de las expresiones emocionales de los otros (Fernández & Extremera, 2009), favorece el desarrollo de habilidades prácticas y de manejo del estrés, un mayor bienestar percibido y la mejora de la calidad de los servicios ofrecidos a los usuarios (Extremera, Durán, & Rey, 2005). El presente estudio es de tipo correlacional, para el cual se tomó una muestra no probabilística intencional de 50 gerentes de sucursales de algunas de las empresas de Fresnillo, Zacatecas. Dicha muestra se evaluó mediante la aplicación simultánea de la versión Española del Trait Meta Mood Scale TMMS-24 (Fernández, Extremera, & Ramos, 2004) y el Cuestionario de Adaptabilidad Social MOSS elaborado por Rudolf Moss y Berenice Moss en 1979. Los datos se analizaron con el paquete estadístico SPSS, versión 15.0, así se obtuvo el coeficiente de correlación paramétrico de Pearson. Los resultados arrojados muestran que existe una relación positiva, baja y significativa (r = .512, p = 0.05), entre la habilidad de supervisión y la atención emocional.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4848
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/257
10.36793/psicumex.v6i1.257
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