Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4861
Title: The higher education teacher: his practice analyzed from the beliefs about the teaching-learning process
El docente de Educación Superior: su práctica analizada desde las creencias del proceso de enseñanza-aprendizaje
Keywords: teacher
education
beliefs
teaching
learning
docente
educación
creencias
enseñanza
aprendizaje
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: The teacher has an essential role in the teaching process, this research is about the Higher Education teacher who has experienced a series of changes in his activities during the last decade because of the reform in Educational Programs and Study Plans. The transformation observed with more attention is the conception of teaching. Since the teacher, in this educational level, was hired to teach as a specialist of a discipline, today he/she must do it based on an educational model that favors the competencies of his discipline. Therefore, teachers must have a series of knowledge that allows them to understand his educational practice as well as to determine the didactic strategies that fulfill the objectives of the study program. Therefore, the general objective was to analyze the educational practice of a group of teachers in higher education from UAEMéx. Considering their beliefs about the teaching learning process. The Teaching Perspectives Inventory (IIPE) was administered, its objective is focused on identifying what teachers believe, what they try to achieve and what they do when they teach. The instrument was administered to 284 teachers. The findings suggest coherence between teachers’ beliefs, intentions and actions in the teaching learning process.
El docente tiene un papel fundamental en el proceso de enseñanza; esta investigación se centra en el docente de Educación Superior, el cual ha tenido en la última década una serie de cambios en sus actividades, originada por las reestructuraciones de los Programas educativos y de los Planes de estudio. La transformación que puede observarse con mayor atención es la forma de concebirse la enseñanza, ya que antes el docente de este nivel educativo se contrataba para impartir docencia en su carácter de especialista de una área disciplinar, actualmente debe enseñar basado en un modelo educativo que privilegia las competencias de su disciplina, por lo tanto, el docente debe tener una serie de conocimientos que le permitan comprender su práctica educativa y determinar las estrategias didácticas que cumplan con el objetivo de su Programa, considerando la responsabilidad y el compromiso social en la formación de profesionistas que contribuyan de manera significativa al desarrollo del país y a la transformación justa de la sociedad. El objetivo del estudio fue analizar la práctica docente de un grupo de profesores de Nivel Superior de la Universidad Autónoma del Estado de México (UAE- Méx.), desde las creencias del proceso enseñanza-aprendizaje. Se aplicó el Inventario de Perspectivas de Enseñanza cuyo objetivo consiste en identificar qué es lo que creen, se proponen lograr y hacen los profesores cuando enseñan. Se aplicó a una muestra de 284 docentes. Los resultados indican que existe coherencia entre lo que el profesor cree, las intenciones que tiene y las acciones del proceso de enseñanza aprendizaje.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4861
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/270
10.36793/psicumex.v8i1.270
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Page view(s)

30
checked on Dec 3, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.