Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4863
Title: Education in the National Pedagogical University from the teachers’ beliefs
La enseñanza en la Universidad Pedagógica Nacional desde las creencias de sus docentes
Keywords: higher education
beliefs
teacher
formation
enseñanza superior
creencias
docente
formación
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: The purpose of this paper is to describe the results obtained in the Inventory of Teaching Perspectives (IPE) in its three dimensions Beliefs, Purposes and Actions in a sample of teachers from the National Pedagogical University (UPN) Ajusco, as well as to identify the characteristics of training and professionalization of them. For that purpose, a modified Spanish version of the Teaching Perspectives Inventory, from Pratt and Collins (2001) was applied to 27 teachers from UPN Ajusco. The results obtained indicate that teachers have a clear idea of their role in education and the experience to facilitate the teaching process of the content, as well as the results that are expected in the student’s learning. In order to improve the quality of education, it is important to understand the form in which the students are educate, therefore, it can explain the actions the teacher carries out in the classroom. Likewise, it is possible to consider teacher beliefs as part of the modification of the curricular contents and / or in the permanent formation of the teacher.
La finalidad de este trabajo es describir los resultados obtenidos en las dimensiones denominadas: Creencias, Propósitos y Acciones del Inventario de las Perspectivas de Enseñanza (IPE) en una muestra de profesores de la Universidad Pedagógica Nacional (UPN) Ajusco, así como identificar las características de formación y profesionalización de los docentes. Para tal efecto, se aplicó el instrumento versión en español modificada del Teaching Perspectives Inventory (TPI), a 27 docentes de la UPN, Ajusco. Los resultados obtenidos indican que los docentes tienen una idea clara de su función en la enseñanza y la experiencia suficiente para facilitar la forma de enseñar el contenido, y los resultados que se esperan en el aprendizaje de los estudiantes. Para mejorar la calidad de la educación, es importante comprender la forma de enseñar, ya que de esta manera se pueden explicar las acciones que el docente lleva a cabo en el salón de clases. Asimismo, se da la posibilidad de considerar a las creencias docentes como parte de la modificación de los contenidos curriculares y/o en la formación permanente del docente.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4863
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/272
10.36793/psicumex.v8i1.272
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Page view(s)

94
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.