Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4869
Title: Psychological well-being in a simple of mexican college students
Bienestar psicológico en una muestra de estudiantes universitarios mexicanos
Keywords: : psychological well-being
eudemonic model
adaptation to college life
college students
confirmatory factor analysis
bienestar psicológico
modelo eudemónico
adaptación a la universidad
estudiantes universitarios
análisis factorial confirmatorio
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: This paper describes the assessment of the factor structure of the Spanish version (Díaz, Rodríguez, Blanco, Moreno, Gallardo, Valle, & van Dierendonck, 2006) of the Ryff’s (1989, Ryff & Keyes, 1995) Psychological Well-being Scales, developed on the responses of 1060 college students. Confirmatory Factor Analysis (CFA) procedures applied allow to conclude that the model doesn’t fit data properly, and it doesn ́t validate the 6 dimension structure originally formulated for the construct. In an exploratory mode, AFC procedures allowed to identify for the sample, two dimensions that explained Psychological Well-being: Personal Growth, and Self-Acceptance. Adjustment and internal consistency indices of the model showed that the 15 statements measure-grouped into the two dimensions or scales- is a good tool for studying students’ adaptation to their life at college. Further studies are required to calibrate the questionnaire.
En el presente estudio se reporta la evaluación de la estructura factorial de una versión en español (Díaz, Rodríguez, Blanco, Moreno, Gallardo, Valle, & van Dierendonck, 2006) de la Escala de Bienestar Psicológico, formulada por Carol Ryff (1989; Ryff & Keyes, 1995) a partir de las respuestas de 1,060 estudiantes universitarios. El Análisis Factorial Confirmatorio (AFC) permite concluir que el ajuste del modelo a los datos es inapropiado, ya que no valida la estructura de seis dimensiones planteada originalmente, planteándose la hipótesis de que el cuestionario no es un modelo de medición apropiado para el constructo. La modalidad exploratoria del análisis factorial mediante ecuaciones estructurales permite identificar que el bienestar psicológico puede, para la muestra estudiada, ser explicado de forma satisfactoria mediante dos dimensiones: Crecimiento Personal, y Autoaceptación. Los indicadores de ajuste de dicho modelo, así como los de consistencia interna permiten concluir que la versión de 15 reactivos y dos dimensiones resulta una herramienta útil para el estudio de la adaptación experimentada por los estudiantes a la vida universitaria. Se requieren nuevas aplicaciones para calibrar el cuestionario.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4869
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/278
10.36793/psicumex.v5i2.278
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.