Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4877
Title: Resilience in middle school oaxaqueños students
Resiliencia en estudiantes de secundaria oaxaqueños
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: The main objective of this work was to compare the validation of the resilience scale, used by Villegas and Zamudio (2006), with a new format of answers and a new sample of students. The instrument was a 34 item scale with a 10 response ranges in percentages, with a Cronbach's alpha of 0.83, applied to 294 students (147 women and 149 men) from a Yucatan state middle school and produced the factors Self-esteem, morality, social support, independence, relationship, family support and optimism. For the purposes of the comparison, a quantitative and transectional design was applied to a sample of 250 students from the state school system of Oaxaca (111 women and 139 men). The instrument used was the same Resilience scale, of 34 items of Villegas and Zamudio (2006), but modifying its range of responses to a Likert format with five ranges of responses that were: 1: Nothing like me, 2: Little like me, 3: Something like me 4: Quite a bit like me, 5: Very similar to me. When analyzing the data of the new sample, it was observed that the internal consistency of the Resilience scale scored with a Cronbach's alpha of 0.87 and when the factor analysis was performed, the following factors were obtained: self-esteem, morality, social support, self-perception and independence. It was concluded that there is similarity between the dimensions obtained in this study, with respect to those reported by Villegas and Zamudio, (2006).
El objetivo principal de este trabajo fue comparar la validación de la escala de resiliencia, utilizada por Villegas y Zamudio (2006), con un nuevo formato de respuestas y una nueva muestra de estudiantes. El instrumento mencionado fue una escala de 34 items con 10 rangos de respuesta en forma de porcentajes, con un Alfa de Cronbach de 0.83, administrado a 294 estudiantes (147 mujeres y 149 hombres) de una secundaria del estado de Yucatán. De esta manera, se obtuvieron los factores de Autoestima, Moralidad, Apoyo Social, Independencia, Relacionarse, Apoyo Familiar y Optimismo. Para fines de la comparación propuesta, se aplicó un diseño cuantitativo y transeccional a una muestra de 250 estudiantes del sistema de telesencundaria del stado de Oaxaca, (111 mujeres y 139 hombres). El instrumento utilizado fue la misma escala de resiliencia, de 34 ítems de Villegas y Zamudio (2006), pero se modificó el rango de respuestas hacia un formato tipo Likert con cinco rangos de respuestas que fueron: 1: Nada parecido a mí, 2: Poco parecido a mí, 3: Algo parecido a mí 4: Bastante parecido a mí, y 5: Muy parecido a mí. Al analizar los datos de la nueva muestra, se observó que la consistencia interna de la escala de resiliencia puntuó con un alfa de Cronbach de 0.87 y al realizar el análisis factorial se obtuvieron los factores: Autoestima, Moralidad, Apoyo Social, Autopercepción e Independencia. Con base a lo anterior, se concluyó que existe semejanza entre las dimensiones obtenidas en este estudio, con respecto a las que reportaron los autores mencionados.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4877
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/286
10.36793/psicumex.v6i2.286
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Page view(s)

1,008
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.