Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4892
Title: Contextual violence, cyberbullying, and posttraumatic stress symptomatology in university students in Ciudad Juárez, Chihuahua
Violencia contextual, ciberacoso y sintomatología de estrés postraumático en universitarios de Ciudad Juárez, Chihuahua
Keywords: contextual violence
cyberbullying
social violence
posttraumatic stress
youth
violencia contextual
ciberacoso
estrés postraumático
violencia social
j`óvenes
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: In recent years, Mexico’s northern border has seen unprecedented levels of social violence. With this as the backdrop of our research study, the objective was to analyze the relationship between the frequency of exposure to community or contextual violence and violence through electronic means, and some indicators of posttraumatic stress in young university students from Ciudad Juárez. Through a cross-sectional, quantitative, correlational study, three self-report instruments were applied to 300 university students. Significant relationships between experiences of exposure to community or contextual violence, cyberbullying, and post-traumatic stress symptomatology were identified. The scales were found to be reliable (with an alpha greater than a=.748). Twenty-two percent of students who reported at least one act of violence against themselves, against family members or close friends, and/or online, also reported experiencing two or more indicators of posttraumatic stress. Statistically significant positive correlations were found between exposure to contextual violence in schools, neighborhoods, and places of leisure, and cyberbullying. Similarly, there were significant correlations between direct and indirect violence and posttraumatic stress symptomatology, primarily in brick-and-mortar schools and entertainment centers.
En el contexto fronterizo del norte de México, signado en los últimos años por niveles de violencia social sin precedente, se analizó (como objetivo del estudio) la relación de la frecuencia a la exposición a la violencia comunitaria o contextual con la violencia ejercida a través de dispositivos electrónicos y los síntomas de estrés postraumático en jóvenes estudiantes universitarios residentes de Ciudad Juárez. Mediante un estudio cuantitativo correlacional con temporalidad transversal, se aplicaron tres instrumentos de autorreporte con escalamiento Likert a 300 estudiantes universitarios donde se identificaron las relaciones significativas entre las experiencias de exposición a la violencia comunitaria o contextual, el ciberacoso y la sintomatología de estrés postraumático. Las escalas resultaron con fiabilidad aceptable (con un alpha mayor a=.748). Veintidós por ciento de los estudiantes que percibieron al menos un acto de violencia hacia sí mismos, hacia familiares o hacia amistades cercanas y/o en línea presentaron más de dos síntomas de EPT. A través de la prueba estadística de Pearson en el programa SPSS, se encontraron correlaciones positivas estadísticamente significativas entre la exposición a violencia contextual en escuelas, colonias y lugares de diversión con las acciones de violencia en línea de ciberacoso. Asimismo, se encontraron correlaciones significativas entre la violencia directa e indirecta con sintomatología de estrés postraumático, principalmente de tipo presencial en escuelas y en centros de diversión.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4892
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/309
10.36793/psicumex.v9i2.309
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.