Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4900
Title: La Space conceptualization: Language and cognitive egocentrism
La Conceptualización del espacio: Lenguaje y egocentrismo cognoscitivo
Keywords: Spatial conceptualization, cognitive egocentrism, linguistic construction, intelligence, development.
Conceptualización espacial, egocentrismo cognoscitivo, construcción lingüística, inteligencia, desarrollo
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: The conceptualization of space and its communicability to other human beings are essential for human survivial and the genesis and support of culture (Piaget and Inhelder, 2015; Chatterjee, 2001). This study analyzes how the participants solved a task that involves the conceptualization of space, in which it was requested to describe the spatial location of a series of objects to another person. 60 mexican children and adolescents organized in three different age groups (9-10, 11-12 and 13-14 years) were interviewed. The investigation consisted in two phases. In the first one, a diagnostic test of inclusion was carried out to ensure that participants were not disadvantaged in the knowledge of left and rigth locations according to their age. In the second phase the task of “Scene description” was performed. The analysis of the data indicates a systematic difference in the conceptualization of the space between children of different groups, reflected by a statistically significant difference in the variable “type of linguistic construction”. The findings make it possible to verify that the descriptions of the participants are increasingly precise, since they provide more and better information to other person. This work also provides cualitative information. Finally, this study show the usefulness of linguistic analysis to describe, to quantify and to study  the conceptualization of space and its relation with the overcoming of cognitive egocentrism, that is, it is usefulness in analyzing the development of intelligence.
La conceptualización del espacio y su comunicabilidad a otros seres humanos son esenciales para la sobrevivencia humana y la génesis y sostenimiento de la cultura (Piaget e Inhelder, 2015; Chatterjee, 2001).  Este estudio analiza cómo los participantes resolvieron una tarea que involucra la conceptualización del espacio, en la que se solicitaba describieran la ubicación de una serie de objetos a otra persona, lo cual requiere considerar un punto de vista distinto al propio. Se entrevistó a 60 niños y adolescentes mexicanos organizados en tres grupos etarios distintos (9-10, 11-12 y 13-14 años). En la primera fase de la investigación se realizó una prueba diagnóstica de inclusión sobre comprensión y expresión de derecha e izquierda, para asegurarse que ningún participante se encontraba en desventaja para la siguiente fase. En la segunda fase se realizó la tarea de “Descripción de la escena”. El análisis de los datos indica una diferencia sistemática de la conceptualización del espacio entre niños de los distintos grupos, reflejada por una diferencia estadísticamente significativa en la variable “tipo de construcción lingüística”. Los hallazgos permiten constatar que las descripciones de los participantes son cada vez más precisas, ya que brindan más y mejor información al otro. En este estudio también se ofrece información sobre el tejido lingüístico de la descripción espacial realizada por los sujetos. Finalmente se ilustra la utilidad del análisis lingüístico para estudiar la conceptualización del espacio y su relación con la superación del egocentrismo cognoscitivo, es decir, su utilidad para analizar el desarrollo de la inteligencia.  
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4900
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/331
10.36793/psicumex.v10i1.331
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Page view(s)

568
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.