Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4903
Title: Personal Agency Scale in higher education: design and measurement: personal agency scale
Escala de Agencia Personal en Educación Superior: Diseño y valoración: escala de agencia personal
Keywords: personal agency, confirmatory factorial analysis, measurement model, Bandura, Mexico.
Agencia personal, Análisis factorial confirmatorio, modelo de medición, Bandura, México.
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: The concept of human agency was been used since ancient times with a philosophical perspective and gradually got up to other social disciplines. The research present in the specialized literature shows varied and different ways of measuring it, always through other constructs. Given this conceptual diversity of the agency, the purpose of the study was to build a scale of personal agency for the educational field based on the proposal of Bandura, theoretically made up of four elements: intentionality, foresight, self-reactivity and self-reflection. Participants were 254 students of Physical Culture and Sports (n = 85), Engineering (n = 62) and Psychology (n = 107) chosen by an intentional non-probabilistic sampling of a public university in northwestern Mexico, of which 53.9% were women. The students of the sample stand out both in intentionality (intentions regarding their academic plans and the strategies to carry them out) and in self-reactivity (building ways of acting and motivating and regulating their learning-oriented execution). The tetrafactorial model of personal agency resulting from confirmatory factor analysis (AFC) presents adequate values ​​of goodness of practical adjustment. The relevance of the construction and validity of this scale has both methodological and practical implications, when addressing the need to homogenize the operationalization of the personal agency and the four elements that constitute it, for university students used in the diagnosis and promotion of the personal agency.
El concepto de agencia humana se ha empleado desde la antigüedad con una perspectiva filosófica y paulatinamente su estudio ha sido incorporado por otras disciplinas sociales. Las investigaciones presentes en la literatura especializada muestran variadas y distintas formas de medirla, siempre a través de otros constructos. Ante esta diversidad conceptual de la agencia el propósito del estudio fue construir una escala de agencia personal para el ámbito educativo partiendo de la propuesta de Bandura, teóricamente conformada por cuatro elementos: intencionalidad, previsión, auto reactividad y auto reflexión. Participaron 254 estudiantes de Cultura física y deportes (n = 85), Ingeniería (n = 62) y de Psicología (n = 107) elegidos por un muestreo no probabilístico intencionado de una universidad pública del noroeste de México, de los cuales 53.9% fueron mujeres. Los estudiantes de la muestra destacan tanto en intencionalidad (intenciones respecto a sus planes académicos y las estrategias para realizarlos) como en auto reactividad (construir formas de actuación y de motivar y regular su ejecución orientada al aprendizaje). El modelo tetrafactorial de agencia personal resultante del análisis factorial confirmatorio (AFC) presenta adecuados valores de bondad de ajuste práctica. La relevancia de la construcción y validez de esta escala posee implicaciones tanto metodológicas como prácticas, al atender la necesidad de homogenizar la operacionalización de la agencia personal y los cuatro elementos que la constituyen, para ser utilizada en el diagnóstico y el fomento de la agencia personal en estudiantes universitarios.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4903
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/338
10.36793/psicumex.v10i1.338
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