Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5544
Title: A strategy for documenting lessons learned and good practices in a software development company
Una estrategia para la documentación de lecciones aprendidas y buenas prácticas en empresa de desarrollo de software
Keywords: buenas prácticas
lecciones aprendidas
conocimiento
documentación
good practices
lessons learned
knowledge
documentation
Publisher: Universida de Sonora
Description: Many organizations have opted for tools that offer them a competitive advantage or allow them to carry out their processes more efficiently to improve their services or products. One of the tools that have taken importance in organizations is the documentation of good practices or lessons learned, this with the benefit of learning from past experiences enabling the creation of new useful knowledge in new methods or processes. Given the need for improvement that organizations have, the objective of this paper is to propose a strategy that facilitates the capture of lessons learned and good practices in a software development company. Due to the situation existing in the study organization, a methodology was developed and implemented that included identifying experts in the organizational processes; design a structure that facilitates the capture of lessons learned and good practices; and implement the structure designed in the employees of the organization. As a main result, the record of successes, failures or experiences that allowed the creation of good practices and lessons learned was obtained, being useful for the improvement of work activities within the study organization.
Muchas organizaciones para mejorar sus servicios o productos han optado por herramientas que les brinden una ventaja competitiva o que les permitan realizar sus procesos más eficientemente. Una de las herramientas que han tomado importancia en las organizaciones es el registro de buenas prácticas o lecciones aprendidas, esto con el beneficio de que aprendan de experiencias pasadas posibilitando la creación de nuevo conocimiento útil en nuevos métodos o procesos. Ante la necesidad de mejora que tienen las organizaciones, el objetivo de este trabajo es proponer una estrategia que permita facilitar la captura de lecciones aprendidas y buenas prácticas en una empresa de desarrollo de software. Debido a la situación existente en la organización de estudio, se desarrolló e implementó una metodología que comprendiera identificar a expertos en los procesos organizativos; diseñar una estructura que facilite la captura de las lecciones aprendidas y buenas prácticas; e implementar la estructura diseñada en los empleados de la organización. Como principal resultado, se obtuvo el registro de éxitos, fracasos o experiencias que permitieran la creación de buenas prácticas y lecciones aprendidas, siendo de utilidad para la mejora de las actividades laborales dentro la organización de estudio.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5544
Other Identifiers: https://invurnus.unison.mx/index.php/INVURNUS/article/view/18
Appears in Collections:REVISTA INVURNUS

Show full item record

Page view(s)

146
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.