Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5779
Title: Handling emotions, strategic skill in disruptive leadership
El manejo de las emociones, habilidad estratégica en el liderazgo disruptivo
Keywords: Inteligencia emocional
Liderazgo
Disruptivo
Emotional intelligence
Disruptive
Leadership
Publisher: Posgrados de la División de Ciencias Económica Administrativas
Description: This work addresses own emotions and those of others, by business leaders from the city of Hermosillo, Sonora. The objective is to know the level of development of these skills, considering their relevance in the practice of leadership, characterized by a stellar empathy between leader and followers, which facilitates the implementation of innovation strategies in these times of COVID-19 , based on two hypotheses H1. Leaders have a higher level of perception and understanding of their emotions than of perception and understanding of the emotions of others. H2. Leaders have a higher level of self-regulation of their emotions than of the regulation of the emotions of others. The Rotterdam Emotional Intelligence Scale was used as an evaluation instrument, which measures Emotional Intelligence focused on oneself and on others. The results obtained support the hypotheses of a higher level of self-knowledge and self-regulation than those of the others. With these results, it is presented as a conclusion that there is a need for the development of the primary skills of Emotional Intelligence, aimed at achieving disruptive leadership.
Este trabajo aborda las emociones propias y de los demás, por parte de líderes empresariales de la ciudad de Hermosillo, Sonora. El objetivo es conocer el nivel de desarrollo de estas habilidades, considerando la relevancia de las mismas en la práctica de un liderazgo, caracterizado por una empatía estelar entre líder y seguidores, que facilite la implementación de estrategias de innovación en estos tiempos de COVID-19, basados en dos hipótesis H1. Los líderes tienen un nivel más elevado de la percepción y comprensión de sus emociones, que de la percepción y comprensión de las emociones de otros. H2. Los líderes tienen un nivel más elevado de autorregulación de sus emociones, que de la regulación de las emociones de otros. Se utilizó como instrumento de evaluación la Escala de Inteligencia Emocional Rotterdam que mide la Inteligencia Emocional centrada en uno mismo y en los demás. Los resultados obtenidos avalan las hipótesis planteadas de un mayor nivel de conocimiento y autorregulación propios, que los de los demás. Con estos resultados, se presenta como conclusión que existe una necesidad de desarrollo de las habilidades primarias de la Inteligencia Emocional, tendientes a lograr un liderazgo disruptivo. 
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5779
Other Identifiers: https://indiciales.unison.mx/index.php/Indicial/article/view/5
Appears in Collections:REVISTA DIGITAL INDICIALES

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.