Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/6078
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorVillarreal Peralta, Edna María-
dc.creatorZayas Pérez, Federico-
dc.date2021-04-01-
dc.identifierhttps://revistavertice.unison.mx/index.php/rvu/article/view/31-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12984/6078-
dc.descriptionThis paper attempts to answer the question: What is education for? Other question of interest is: What type of education is needed in order to fulfill individual and social needs? In this respect, the general answer, for human development, is explored. The first part of this article focuses on the role of education in the human development indicators proposed by the UN and the OECD. Moreover, the changes in the factors adopted to measure it are reviewed, the importance of school education in them is pointed out and it concludes by saying that despite its recognized relevance, education, as it is assumed, does not seem to respond to the challenges posed by these demands. The second part, proposes another educational perspective, one based on the experience of the agents, which is present at school and in all social organizations, and that affects the intellectual, behavioral, emotional, and intuitive; whose contents, in addition to the instrumental ones, are those of daily life. Finally, in the third part, the need for this other education regarding the line marked by human development is exemplified.en-US
dc.descriptionEn este trabajo se intenta responder a la pregunta ¿educación para qué? Interesa también otra cuestión: ¿Qué educación se requiere para contribuir a satisfacer las necesidades individuales y sociales? En este sentido se explora una respuesta general: para el desarrollo humano. La primera parte enfoca hacia el papel de la educación en los indicadores de desarrollo humano de la ONU, OCDE y la Unesco, se revisan los cambios de los factores adoptados para medirlo, se señala la importancia de la educación escolar en ellos y se concluye diciendo que no obstante su reconocida relevancia, la educación, tal como es asumida, parece no responder a los retos planteados por esas demandas. En la segunda parte se propone otra perspectiva educativa, una fundamentada en la experiencia de los agentes; presente en la escuela y en todas las organizaciones sociales; que incida en lo intelectual, lo conductual, y en lo emocional y lo intuitivo; cuyos contenidos, además de los instrumentales, sean los de la vida diaria. En la tercera parte, se ejemplifica la necesidad de esa otra educación en la línea marcada por el desarrollo humano.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherRevista Vértice Universitarioes-ES
dc.relationhttps://revistavertice.unison.mx/index.php/rvu/article/view/31/31-
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista Vértice Universitarioes-ES
dc.sourceRevista Vértice Universitario ; Núm. 90 (Abril-Junio) 2021es-ES
dc.source2007-1388-
dc.subjectEducaciónes-ES
dc.subjectdesarrollo humanoes-ES
dc.subjectexperiencia formativaes-ES
dc.subjectEducationen-US
dc.subjecthuman developmenten-US
dc.subjectformative experienceen-US
dc.titleHuman development and education: an education perspective focused on human developmenten-US
dc.titleDesarrollo humano y Educación: una perspectiva de la educación enfocada al desarrollo humanoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:REVISTA VÉRTICE UNIVERSITARIO
Show simple item record

Page view(s)

156
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.