Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4802
Title: Academic, Cognitive, and Emotional Characteristics of Incoming University Students
Características académicas, cognoscitivas y emocionales de estudiantes universitarios de primer ingreso
Keywords: self-regulation
vocational certainty
student assessment
university context
autorregulación
certeza vocacional
evaluación de estudiantes
contexto universitario
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: In order to evaluate some of the academic and psychological indicators have new students to college in northwest Mexico, during their first academic school year is randomly selected students from 11 degrees in five regional units the institution to identify the income profile depending on the answers to a series of measurement instruments that assess variables such as the use of self-regulation strategies and career certainty. A total of 425 students majoring in Marketing and Biological Chemistry campus Caborca, Hermosillo on campus were selected races of Economics, Social Work, Linguistics, Electronics Technology, Medical and Civil Engineering; Navojoa on campus belong to the races administration and Information Systems Engineering and the Nogales campus bachelor’s degree in Organizational Communication. The results reflect the need to prepare students directly or through teachers in the development of self-regulation strategies that will lead to effective learning in combination with an orientation to their personal and academic goals, as college students and future professional discipline in which they are forming.
La presente investigación se llevó a cabo con el propósito de evaluar los indicadores académicos y psicológicos que poseen los estudiantes de nuevo ingreso a la Universidad de Sonora, durante su primer ciclo escolar universitario. Se seleccionó de forma aleatoria a estudiantes de 11 licenciaturas en cinco unidades regionales de la institución, con el fin de identificar su perfil de ingreso en función de las respuestas dadas a una serie de instrumentos de medición, en los que se evalúan variables tales como el uso de estrategias de autorregulación y de certeza vocacional.             La muestra comprende un total de 425 estudiantes distribuidos en las diferentes unidades académicas de esta universidad, así mismo, se seleccionaron en la Unidad Regional Norte, las carreras de Mercadotecnia y Químico Biólogo en el campus de Caborca, y dentro de esa mis unidad, pero en el campus Nogales a la licenciatura en Comunicación Organizacional; en la Unidad Regional Centro se seleccionaron las carreras de Economía, Trabajo Social, Lingüística, Tecnología Electrónica, Medicina e Ingeniería Civil y en la Unidad Regional Sur (campus Navojoa) fueron las carreras de Administración e Ingeniería en Sistemas de Información las seleccionadas.             Los resultados reflejan la necesidad de preparar a los estudiantes de forma directa o a través de los maestros en el desarrollo de estrategias de autorregularización que los lleven a un aprendizaje efectivo, esto, en combinación con una orientación a sus metas personales y académicas, como estudiantes universitarios y futuros profesionales de la disciplina en la que se están formando.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4802
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/207
10.36793/psicumex.v1i2.207
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Page view(s)

154
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.