Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4893
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSegura Barrera, Ariadna Pamela-
dc.creatorSosa Correa, Manuel-
dc.creatorCastillo Ayuso , Ricardo-
dc.creatorGutiérrez Trigo, Juan Manuel-
dc.date2019-12-17-
dc.identifierhttps://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/312-
dc.identifier10.36793/psicumex.v9i2.312-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12984/4893-
dc.descriptionA workshop on integrative emotional intelligence (EI) was implemented, which included Rational Behavioral Emotional Therapy techniques in congruence with Salovey and Mayer’s model of four branches. The objective of this study was the evaluation of the effect of the workshop on EI on the levels of psychological well-being (PWB) and depression in older adults. The instruments used were the EI Self-Report Scale, the Beck-II Depression Inventory and the PWB scale. The workshop’s effect size on the dependent variables (knowing the causality of intrapersonal emotions and explaining sensations derived intra- and interpersonally) was calculated using the Wilcoxon Rank-Sum Test. There wasn’t a significant difference in PWB. However, some participants showed a reduced level of depression.en-US
dc.descriptionLas personas que regulan sus emociones tienen a sentir menos tristeza y depresión. En este sentido, se implementó un taller de inteligencia emocional (IE) integrativo, que incluyó técnicas de la terapia racional emotiva conductual congruentes con el modelo de las cuatro ramas de Salovey y Mayer. El objetivo de la investigación fue la evaluación del efecto del taller de IE sobre los niveles de bienestar psicológico (BP) y depresión de adultos mayores. Se administró la escala autoinformada de IE, el inventario de depresión de Beck-II y la escala de BP. A través de la prueba de rango con signo de Wilcoxon, se observó el tamaño del efecto del taller en los factores evaluados: conocer las causas de las emociones interpersonalmente, controlar la distancia emocional intrapersonalmente y explicar las sensaciones de las emociones intrapersonal e interpersonalmente. Los resultados indicaron que no hubo diferencias significativas en el bienestar psicológico, sin embargo, los participantes disminuyeron el nivel de depresión.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherConsorcio de Universidades Mexicanas A.C.es-ES
dc.relationhttps://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/312/272-
dc.rightsDerechos de autor 2019 PSICUMEXes-ES
dc.sourcePsicumex; Vol. 9 No. 2 (2019): PSICUMEX: Biannual Journal July - December 2019; 35-50en-US
dc.sourcePsicumex; Vol. 9 Núm. 2 (2019): Revista PSICUMEX: Revista Semestral Julio - Diciembre 2019; 35-50es-ES
dc.source2007-5936-
dc.subjectolder adultsen-US
dc.subjectemotional intelligenceen-US
dc.subjectpsychological well-beingen-US
dc.subjectdepressionen-US
dc.subjectpilot studyen-US
dc.subjectadultos mayoreses-ES
dc.subjectinteligencia emocionales-ES
dc.subjectbienestar psicológicoes-ES
dc.subjectdepresiónes-ES
dc.subjectestudio pilotoes-ES
dc.titleEffect of an intervention of emotional intelligence concerning psychological well-being and depression on older adultsen-US
dc.titleEvaluación del efecto de una intervención en inteligencia emocional en adultos mayoreses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX
Show simple item record

Page view(s)

172
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.