Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5740
Title: Representations and Imaginaries in Reading Training of Students from UES: a Case Study: Representations and Imaginaries in Reading Training of Students from UES: a Case Study
Representaciones e imaginarios de la formación lectora en los estudiantes de la UES: un estudio de caso: Representations and Imaginaries in Reading Training of Students from UES: a Case Study
Keywords: Representaciones
imaginarios
formación lectora
Representations
imaginaries
reading training
Publisher: Universidad de Sonora
Description: Social and humanistic research leads to human knowledge by analyzing their social structures, thoughts, expressions and everyday actions. The aim of this article is to show the progress of a case study in social and imaginary representations that have students about reading and reading training in Sonora State University (UES). The research, part of which this is a part) also investigates habitus reading and intends to explore, describe, explain, evaluate, and to influence the transformation, where necessary, of such imaginary. To accomplish this goal, we rely on the theoretical approaches of Castoriadis, Moscovici and Bourdieu. As methodology is concerned we use the focus group interview. The analysis units were two groups of students, one in Hermosillo and the other in the Benito Juárez Academic Unit. We checked that students were made up of young people from different educational programs, that they had already taken the subjects from the basic training related to reading and that they had taken the opportunity to apply the knowledge and skills acquired in these subjects in school performance. We believe, according to the present progress of our research, that much of the students’ imaginary and social representation about reading are social constructs forged from their interactions with other factors within specific context and time, and that they determine meanings and values ​​of the act of reading.
La investigación social y humanística conduce al conocimiento del hombre mediante el análisis de sus estructuras sociales, pensamientos, expresiones y acciones cotidianas. El objetivo de este artículo es mostrar el avance de un estudio de caso sobre las representaciones e imaginarios sociales que tienen los estudiantes de la Universidad Estatal de Sonora (UES) respecto a la lectura y la formación lectora. La investigación, de la que este avance es parte, indaga también habitus de la lectura y pretende explorar, describir, explicar y evaluar, para incidir en la transformación, en caso necesario, de dichos imaginarios. Para llevar a cabo dicho objetivo, nos apoyamos en los planteamientos teóricos de Castoriadis, Moscovici y Bourdieu, utilizamos como metodología, la entrevista en grupo focal. Las unidades de análisis fueron dos grupos de estudiantes, uno en la Unidad Académica Hermosillo y otro en la Unidad Académica Benito Juárez. Procuramos que estuvieran integrados por jóvenes de diferentes programas educativos, pero que ya hubieran cursado las asignaturas del tronco de formación básica relacionadas con la lectura y que hubieran tenido la oportunidad de aplicar los conocimientos y habilidades adquiridos en dichas materias en su desempeño escolar. Consideramos, de acuerdo con nuestro avance, que gran parte de los imaginarios y representaciones sociales que tienen los estudiantes de la UES en torno a la lectura son constructos sociales forjados a partir de sus interacciones con otros factores dentro de su contexto y época, y que son éstos los que determinan los significados y valores al hecho de leer.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5740
Other Identifiers: https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/15
10.36799/el.v1i1.15
Appears in Collections:ESTUDIOS λAMBDA. TEORÍA Y PRÁCTICA DE LA DIDÁCTICA EN LENGUA Y LITERATURA

Show full item record

Page view(s)

58
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.