Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5749
Title: The appropriation of ICT in college students: An approach from their habitus and social representations: The appropriation of ICT in college students: An approach from their habitus and social representations
La apropiación de las TIC en los estudiantes universitarios: Una aproximación desde sus habitus y representaciones sociales: The appropriation of ICT in college students: An approach from their habitus and social representations
Keywords: Apropiación tecnológica
habitus
representaciones sociales
Technological appropriation
habitus
social representations
Publisher: Universidad de Sonora
Description: The use and benefit of information and communication technologies (ICT) have been erratic in all social sectors, particularly in education. Reasons: not only limitations on access to them, decreasing though, but also still remaining gaps, and most important because of the way they are incorporated into the academic life of individuals. The appropriation of technology becomes a reality when we make practices that result in a culturally organized use of these tools. The aim of this paper is to show a preview of a case study on habitus and social representations of students, regarding the use of ICT, both in their daily routine and in their academic life as well.  Students are from two public universities in Sonora, México. A survey and a semi-structured interview were used as methodological tools to collect information, a questionnaire to a sample of 532 students was applied, and 24 students were interviewed from different educational programs at both universities.  There we found that social representations are responsible for a boom in the access to ICT and that habitus originate practices that are not best suited for the academic training of future professionals.
El uso y el aprovechamiento de las tecnologías de información y comunicación (TIC) ha sido irregular en todos los sectores sociales, de manera particular en el ámbito educativo, no sólo por las limitaciones en cuanto al acceso, que aunque han disminuido, aún persisten brechas, pero principalmente por la forma en que éstas son incorporadas a la vida académica de los individuos.  La apropiación de la tecnología se hace realidad al aprehender prácticas que derivan en un uso culturalmente organizado de estas herramientas. El objetivo de este trabajo es mostrar un avance de un estudio de caso sobre los habitus y las representaciones sociales que tienen estudiantes de dos universidades públicas en Sonora, México, respecto al uso de las TIC, tanto en su vida cotidiana como académica. Se utilizó la encuesta y la entrevista semiestructurada como herramientas metodológicas para recabar la información, se aplicó un cuestionario a una muestra de 532 estudiantes y se entrevistó a 24 estudiantes de diferentes programas educativos en ambas universidades donde se encontró que las representaciones sociales son determinantes en el auge por el acceso a las TIC y los habitus originan prácticas que no resultan las más adecuadas para la formación académica de los futuros profesionistas.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5749
Other Identifiers: https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/32
10.36799/el.v1i1.32
Appears in Collections:ESTUDIOS λAMBDA. TEORÍA Y PRÁCTICA DE LA DIDÁCTICA EN LENGUA Y LITERATURA

Show full item record

Page view(s)

78
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.