Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5754
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLÓPEZ GONZÁLEZ, ROCÍO-
dc.creatorLÓPEZ FLORES, MARÍA PAULET-
dc.date2017-06-30-
dc.identifierhttps://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/45-
dc.identifier10.36799/el.v2i1.45-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12984/5754-
dc.descriptionThe main purpose of this work is to provide elements of analysis that allow us to know and understand the school activities carried out by young university students through the use of digital social networks. To do this, we analyzed the data collected through a questionnaire and semi-structured interviews to a group of young students of the Universidad Veracruzana, institutional education, belonging to different academic areas and to the Xalapa campus, whose ages range between 18 and 35 years. The results allowed us to show certain peculiarities regarding the use given to networks in  school environments, including the type of social networks that predominate, roles in which they are immersed,  subjects, as well as the forms of organization and interaction with their peers and teachers. It is considered that this study provides several lines to work in future research projects that will allow us to know young contemporary students going through the university in the era of the digital culture with the objective to contribute to the design of academic activities that promote the reflection on an improvement of the teaching learning process. This work was carried out within the framework of the Digital Literacy Thematic Network in the University, recognized and approved by the National Council of Science and Technology.en-US
dc.descriptionEl propósito central de este trabajo es aportar elementos de análisis que permitan conocer y comprender las actividades escolares que realizan los jóvenes universitarios a través del uso de las redes sociales digitales. Para ello, se analizaron los datos recabados a través de un cuestionario y la realización de entrevistas semiestructuradas a un grupo de jóvenes estudiantes de la Universidad Veracruzana, del sistema escolarizado, pertenecientes a diferentes áreas académicas y al campus Xalapa, cuyas edades oscilan entre 18 y 35 años. Los resultados permitieron mostrar ciertas particularidades en cuanto al uso que se les da a las redes en el ámbito escolar, incluyendo el tipo de red social que predomina, los roles en los que están inmersos, los temas, así como las formas de organización e interacción con sus pares y profesores. Se considera que este estudio brinda diversas líneas de trabajo para futuras investigaciones que permitan conocer a los jóvenes estudiantes contemporáneos que transitan por las universidades en la era de la cultura digital, que contribuyan al diseño de actividades académicas que promuevan la reflexión para una mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje. Este trabajo fue realizado en el marco de la Red Temática Literacidad Digital en la Universidad, reconocida y aprobada por el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnologíaes-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad de Sonoraes-ES
dc.relationhttps://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/45/44-
dc.sourceEstudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura. ; Vol. 2 No. 1 (2017); 25-45en-US
dc.sourceEstudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura. ; Vol. 2 Núm. 1 (2017); 25-45es-ES
dc.source2448-5942-
dc.subjectRedes sociales digitaleses-ES
dc.subjectactividades escolareses-ES
dc.subjectjóvenes universitarioses-ES
dc.subjectTecnologías de Información y Comunicación.es-ES
dc.subjectDigital social networksen-US
dc.subjectschool activitiesen-US
dc.subjectuniversity studentsen-US
dc.subjectInformation and Communication Technologiesen-US
dc.titleThe Use of Digital Social Networks in University Contexts: The Use of Digital Social Networks in University Contextsen-US
dc.titleUso de las Redes Sociales Digitales en el ámbito escolar universitario: The Use of Digital Social Networks in University Contextses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículos de investigaciónes-ES
Appears in Collections:ESTUDIOS λAMBDA. TEORÍA Y PRÁCTICA DE LA DIDÁCTICA EN LENGUA Y LITERATURA
Show simple item record

Page view(s)

98
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.