Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5755
Title: Learning Based Projects to Develope Competencies in Language and Literature: Learning Based Projects to Develope Competencies in Language and Literature
Trabajo por proyectos para el desarrollo de competencias en lengua y literatura: Learning Based Projects to Develope Competencies in Language and Literature
Keywords: desarrollo de competencias
lectura
escritura
aprendizaje basado en problemas
Competence development
reading
writing
learning based projects
Publisher: Universidad de Sonora
Description: Classroom work destined to develop and apply models and methodologies centered on the student, is an opportunity to attend to the problems that represent the understanding and production of texts; Higher education assumes that these capacities have been developed in the trajectory that corresponds to the basic and upper middle levels. However even in the undergraduate study students present serious weaknesses and deficiencies. Therefore, we propose a work on didactic strategies, whose objective is to improve the acquisition of theoretical and practical knowledge on language and literature. The proposal, then, is to implement Learning Based Projects (LBP) as a didactic strategy for the development of competences in students of higher education. This activity has been taking place with students of Hispanic Letters in the University of Guadalajara in the Centro Universitario del Sur. This didactic experience is a qualitative research whose preliminary results are the development of research skills, self-management work, learning objectives and the development of the entrepreneurial spirit.  All these results translate themselves into achievements on the understanding of literature and the production of texts, linked to an interaction between the objects of study, their context and their previous knowledge, which integrate the use of technologies.
El trabajo en el aula para desarrollar y aplicar modelos y metodologías centradas en el estudiante es una oportunidad para atender la problemática que representa la comprensión y producción de textos; la educación superior supone que estas capacidades han sido desarrolladas en la trayectoria que corresponde a los niveles básico y medio superior; sin embargo aún en el estudio de licenciatura los alumnos presentan serias debilidades y deficiencias. Por ello se propone un trabajo sobre las estrategias didácticas, el objetivo es mejorar la adquisición de saberes teóricos y prácticos sobre la lengua y la literatura.  La propuesta consiste en implementar el trabajo por proyectos como estrategia didáctica para el desarrollo de competencias en estudiantes de educación superior. Esta actividad se ha realizado en la licenciatura de Letras Hispánicas de la Universidad de Guadalajara en el Centro Universitario del Sur. La experiencia didáctica se apoya en una investigación cualitativa cuyos resultados preliminares son: desarrollo de habilidades de investigación, trabajo autogestivo, por objetivos y desarrollo del espíritu emprendedor que se traducen en logros sobre la comprensión de la literatura y la producción de textos, vinculados con una interacción entre los objetos de estudio, su contexto y sus saberes previos, que integran el uso de las tecnologías.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5755
Other Identifiers: https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/50
10.36799/el.v2i1.50
Appears in Collections:ESTUDIOS λAMBDA. TEORÍA Y PRÁCTICA DE LA DIDÁCTICA EN LENGUA Y LITERATURA

Show full item record

Page view(s)

80
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.