Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/6073
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorHernández Camarena, Karla Beatriz-
dc.creatorZayas Pérez, Federico-
dc.creatorCubillas Rodríguez, María José-
dc.date2021-01-01-
dc.identifierhttps://revistavertice.unison.mx/index.php/rvu/article/view/26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12984/6073-
dc.descriptionThe objective of the study is to describe the meaning of teacher’s authority that students at the University of Sonora have, the types of teacher authority links that they recognize, and also explore how such authority is involved in their formation. In the conceptual framework, the concepts of meaning, teacher authority and formation are analyzed. The research was guided by an interpretative approach and the phenomenological method, through the interview technique. The experience that the students of the University of Sonora have with the teaching authority was the starting point of the investigation. The results show the presence of three meanings of teacher authority: power, respect and distinction; and that the types of links established with teachers are based on these meanings, which affect their formation. The study has been resumed, as part of a doctoral research, now focused on the analysis of the implications of teacher authority in the formation of students and the possible relationship of gender stereotypes in both processes (authority and formation).en-US
dc.descriptionEl objetivo del estudio es describir el significado de autoridad profesoral que tienen los estudiantes de la Universidad de Sonora, los tipos de vínculos de autoridad profesoral que reconocen y explorar, además, cómo tal autoridad está implicada en su formación. En el marco conceptual se analizan los conceptos de significado, autoridad profesoral y formación. La investigación se orientó por un enfoque interpretativo y el método fenomenológico, a través de la técnica de entrevista. La experiencia que tienen los estudiantes de la Universidad de Sonora con la autoridad profesoral fue el punto de partida de la indagación. En los resultados se advierte la presencia de tres significados de autoridad profesoral: el poder, el respeto y la distinción; y que los tipos de vínculos establecidos con sus maestros se basan en esos significados, lo cual repercute en su formación. El estudio se ha retomado, como parte de una investigación doctoral, enfocado ahora al análisis las implicaciones de la autoridad profesoral en la formación de los estudiantes y en la posible relación de los estereotipos de género en ambos procesos (autoridad y formación).es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherRevista Vértice Universitarioes-ES
dc.relationhttps://revistavertice.unison.mx/index.php/rvu/article/view/26/26-
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista Vértice Universitarioes-ES
dc.sourceRevista Vértice Universitario ; Núm. 89 (Enero-Marzo) 2021es-ES
dc.source2007-1388-
dc.subjectAutoridades-ES
dc.subjectprofesores-ES
dc.subjectsignificadoes-ES
dc.subjectformaciónes-ES
dc.subjectAuthorityen-US
dc.subjectteacheren-US
dc.subjectmeaningen-US
dc.subjectformationen-US
dc.titleTeacher’s authority and its implications in the student`s formation at the University of Sonoraen-US
dc.titleAutoridad profesoral e implicaciones en la formación de los estudiantes de la Universidad de Sonoraes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:REVISTA VÉRTICE UNIVERSITARIO
Show simple item record

Page view(s)

104
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.